![]() |
Boyer Bransden
Felsökning till elektroniska tändningar. |
Ingen ström till tändboxen. |
Batteriet är laddat? (Sätt på halvljuset, kontrollera batteriet genom att låta ljuset var på under ca 1 minut utan märkbar intensitetsförändring). Säkringen går. Byt ut säkringen mot en 21W indikator lampa. När tändningen slås på skall lampan lysa med ett matt sken, om lampan lyser med ett klart sken kontrollera kablaget för kortslutning. Om lampan lyser klart utan att tändningen är påslagen, koppla ur alla komponenter en i taget tills lampan slocknar, den sist urkopplade är felkällan. |
Strömmen går fram till tändboxen. | Använd en glödlampa eller en voltmeter, kontrollera att strömmen når fram till tändboxen. Strömmen in är kabeln från tändningslåset eller dödar knappen. En 21W lampa utgör ger en bra test lampa (lampan drar ungefär lika mycket ström som tändboxen och utgör därför en utmärkt testapparatur). Med lampan kopplad mellan jord och matar strömmen till tändboxen, skall lampan lysa klart, om ljuset är svagt eller variabelt, kontrollera först säkringsdosan, följ därefter matarströmmen från boxen via kopplingar till batteriet. Testa även mellan jord och tändboxens jordkabel De flesta MkIII tändboxar ger gnista när tändningen slås av och på, om så sker och gnista fås från alla cylindrar är tändspolarna felfria. Om någon spole inte ger gnista kan den/de vara trasiga. Testa genom att koppla ur spolarna en i taget. (Om spolarna är kopplade i serie, koppla ur "tvåan" därefter förbi "ettan" till "tvåan", eftersom en kortsluten spole stoppar strömmen till efterföljande spole). Kortslutna spolar kan fungera kalla, för att efter en stunds körning kortsluta, Vanligt fel är att spolklammern har dragits åt för hårt.
|
Gnista när tändningen slås av och på men inte vid kickning. | Koppla ur kablarna från statorplattan till tändboxen, med tändningen påslagen, när dessa kablar slås samman skall du få gnista på (det jordade) stiftet. Om du får gnista är tändboxen med största sannolikhet felfri. (Detta gäller ej för racingtändingar) Kontrollera att rotor magneterna löper mellan de två metall stiften på statorplattan, på Brittiska Mc kan det vara nödvändigt att flytta ut rotor medelst ett shims på konan. (Tändboxen ger ingen signal under 200rpm) |
Statorplattan. | Kontrollera statorplattan, titta efter lösa delar sprickor skrapmärken osv. Kontrollera att rotorns magneter inte vidrör statorplattan. Med en multimeter kontrollera motståndet i lindningarna (ände till ände) Med multimetern inkopplad på en spole för fingertoppen runt lindningen, om motståndet förändras kan lindingen ha ett brott. |
Rotorn. | Kontrollera magnetismen i rotorn, varje magnet skall orka lyfta rotorns egenvikt. |
Gnista men startar ej. | Kontrollera att stotorkablarna inte "ändrar" färg på väg mellan stator & spole (omkastade) Om kablarna är omkastade tänder motorn mer än 50° fel. Kontrollera tändningens inställning på vevaxeln med gradskiva. |
Gnistor utan att kicka. | Ett svagt batteri med laddare inkopplad eller en eller flera dåliga battericeller ,för högt motstånd i kablaget eller krypström. Kontrollera att motorn och batteriet är korrekt jordade. Pulverlackade ramar måste ha en extra jordkabel från motorblocket till ramen. Felaktig tändspole med lågt primärmotstånd. Detta ger hög spänning och ger hög spänningsvaraition som i sin tur gör att tändboxen producerar en ström av gnistor på tändstiftet/n |
Hög tomgång, motorn baktänder vid startförsök. | Dålig säkringshållare/säkring eller varierande spänning till tändningen, Vid högre varv kan problemet då synas försvinna, eftersom alternatorn ger mer spänning vid högre varvtal. |
Motor går men misständer vid höga varv | Felaktig tändningslås otillräcklig laddström, dålig jordning. |
Motor går men misständer vid gaspådrag och eller när lyset tänds |
Urladdat batteri, dålig jordning eller underdimensionerad alternator. (om alternatorn misstänks vara felkällan se vidare under "El / Gängor Info - Alternator.) |