Norton / AMC. Koppling (sen) 1959 - 1970

Dommi.Clutch

 

  • 0: Komplett koppling: 04-0478. Reservdelar: 1: 04-0584 (NM21261). Bakre tryckplatta. 2: 04-0367. Rullhållare. 3: 06-7618 (00-0075). Lagerrullar(15st). 4: 04-0351. Bottenplatta (lagerbana). 5: 04-3441 (04-0384, NM23307). Pinnbult centrum/fjäder(3st). 6: 04-0356. Mutter för 04-3441(3st). 7: 04-0366. Centrum. 8: 04-0386. Ryckutjämnagummi (Stora, 3st). 9: 04-0387. Ryckutjämnagummi (Små, 3st). 10: 04-3445 (04-0362, NM23909) Frontplatta centrum. 11: 004-0343.(02-5552 NM23975, NM24396) Försänkt skruv frontplatta (3st). 12: 04-3443 (04-0354, NM23501/A). Ryckutjämnar centrum (spider).13: 04-0359 (NM21259). Kopplingskorg. 14: 04-3442. (04-3192, NM21259, NM23308). Lamell (4/ ES2, 88, 99STD, 5/ 650 & 750cc). 15: 04-3191 (NM21480). Stålskiva. 16: 04-3193 (NM21260). Enkelsidig lamell. 17: 04-0365. (04-3362, 04-0393, NM22870). Tryckplatta. 18: 06-1179. (04-0360, 06-0308). Justerskruv. 19: 06-0005. (04-0376) Låsmutter för justering. 20: 04-0388. Fjäderskål (3st). 21: 04-0358 (04-0385) Fjäder (3st) 22: 04-0389 Fjädermutter (3st).

Commando koppling

Commando.Clutch

Reservdelsnummer. 1: 06-4644=Komplett koppling (sen typ), 2: 06-2482=Korg triplex, 3: 06-0749(06-1339)/06-3741=Lamell. 4-5st, 4: 06-0746=Stålskiva 3-4st, 5: 06-0745/06-3768=Tryckplatta, 6: 06-3979=Centrum, 7: 06-0770=Solfjäder, 8: 06-1179(06-0308)=Justerskruv, 9: 06-0005=Låsmutter, 10:06-050=Kullager, 11: 06-073=Låsring innre, 12: 06-0754=Låsring yttre, 13: 06-0751=Låsring solfjäder, 14: 06-0752=Låsring huvudaxel, 15: 06-0747=Axialdistans, 16: 06-0894=Axialshims, 17: 07-0895=Axialshims, 18: 04-0373=Mutter, 19: 06-3447=Planbricka 850cc, 20: 06-3459=Låsbricka.

En enkel förklaring och några tips till vad som förädras och utveckals under de år Commandon producerades.

Tidiga kopplingskorgar (06-2482 nr: 2 på bilden) hade stiftad (2) bottenplatta, senare svetsad dito.

Tidiga, 750cc, Commandos har 4 lameller (06-0746) (de allra första klistrade korkbelägg sedan helfiberplattor) samt 3 stålskivor (06-0746)

Senare kopplingar, 850cc, hade 5 sinterbronslameller (06-3741) eller helfiber dito med 4 stålskivor av samma typ som tidigare.

Solfjäderns rörelseområde är begränsat och kan ej justeras, så det sammanlagda djup som upptas av lameller, stålskivor och plattor är viktigt.

Det äldre lamellpaketet, 4+3skivor, bygger mindre i höjd än den senare, 5x4skivor. Därför finns det en tidig och en sen tryckplatta 06-0745=tidig/tjock & 06-3768=sen/tunn.

Se till att du anväder rätt kombination av delar som skall ingå i din koppling, blanda inte.

Om kopplingen är trög kan det hjälpa med att montera en extra stålskiva som distans, eventuellt efter att ha planat skivan först. Men oftast består problemet med trög koppling i 1: feldragen wire = se till att få färre och längre böjar 2: felmonterad kopplings mekanism i växellådan (hela huset kan vridas).

Låsclipset 06-0752, nr: 14 på bilden, denna låsring tillsammans med distansringen 06-0747 (nr: 15) håller kopplingen på plats, förhindrar den att "rymma" mot växellådan till. Byt detta clips varje gång du tar isär kopplingen.

En sista detalj. Olja. Använd en enkel olja, exempelvis OK's Standardolja 15/30 eller en ATF olja. Se alltid till att undvika oljor med Molybden tillsatser.